0 of 22 Vragen completed
Vragen:
Je hebt de procesonderdeel al eerder voltooid. Daarom kun je hem niet meer opnieuw starten.
Procesonderdeel is aan het laden…
Je moet inloggen of inschrijven om de procesonderdeel te starten.
U moet eerst het volgende invullen:
De tijd is verstreken
Hoe schrijven nieuwe patiënten zich in?
U bent wettelijk verplicht de identiteit van een nieuwe patient lijfelijk te controleren. Laat daarom de nieuwe patient bij zijn eerste bezoek aan de praktijk een geldig identiteitsbewijs meenemen.
Hoe verifieert u NAW en BSN?
Legt u het emailadres van uw patiënt vast?
Voordelen email:
U kunt zelf bepalen wanneer u de vragen beantwoord (bij e-mail en messenger).
U heeft de tijd om waar nodig nog iets op te zoeken in het dossier van de patiënt.
Minder volle wachtkamers, want een deel van de consulten kan al online worden afgehandeld.
Let er wel op dat u medische gegevens altijd veilig verstuurt.
Heeft u een praktijkwebsite?
Een praktijkwebsite is essentieel voor een goede informatievoorziening. Het is voor veel mensen vanzelfsprekend dat u een website heeft.
Welk HIS gebruikt u?
Wij gebruiken:
Het LHV is bezig het opstellen van toetsbare eisen, waarin beschreven staat waaraan HIS’en, KIS’en minstens moeten voldoen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld over zorginhoudelijke functies, interoperabiliteit, onderhoudbaarheid en beveiligingseisen (BEIS). Daarnaast werken ze aan een toetsingsprocedure en een keurmerk. Zo weet u straks zeker dat als uw HIS een keurmerk heeft, het aan alle eisen voldoet van een modern zorgverleningssysteem. Ook zorgen ze op deze manier dat er meer eenheid komt in de basisfunctionaliteiten van de verschillende HIS’en
Bent u aangesloten bij het LSP?
Aansluiten bij het LSP is niet verplicht. De beroepsverenigingen stimuleren medische zorgverleners om zich aan te sluiten.Hierdoor is uitwisseling van gegevens mogelijk bijvoorbeeld bij verwijzingen of inzage van gegevens op de huisartsenpost.
Als uw patiënt toestemming geeft voor het online delen van medische gegevens, legt u dat dan vast in uw HIS?
Beschikt de praktijk over een papieren archief?
Het is raadzaam om uw papieren dossier te digitaliseren, waarbij de gegevens zoveel mogelijk gecodeerd of gekoppeld worden.
Schrijft u medicatie altijd elektronisch voor (EVS)?
Electronisch voorschrijven is essentieel voor een goede bewaking van interacties tussen geneesmiddelen en van contra-indicaties voor het gebruik van geneesmiddelen. Hiermee voldoet u aan de wettelijke eisen.
Heeft de apotheker met wie u samenwerkt ook toegang tot het medisch dossier?
Als een patiënt naar een andere praktijk overgaat, hoe verzendt u het digitale dossier?
Mocht een huisarts om hem of haar moverende redenen afwijken van het gebruik van het standaard protocol voor digitale overdracht en er voor kiezen om dossiers over te dragen per e-mail, dan dient die zich wel te realiseren dat communiceren via e-mail niet zonder meer veilig en vertrouwelijk is. Het risico bestaat dat de gegevens bij een onbevoegde ander terechtkomen, hetgeen doorgaans een ongeoorloofde doorbreking van het beroepsgeheim betekent. Ook bestaat het risico dat de gegevens ‘onderweg’ onbedoeld worden aangepast. Als er al eerder met de andere arts via e-mail is gecorrespondeerd kan men ervan uitgaan dat de informatie op de juiste plek terecht komt. Vertrouwelijke persoonsgegevens, zoals in medische dossiers, mogen alleen beveiligd worden verstuurd. Dit kan bijvoorbeeld door het te versturen document te versleutelen, beveiligde mailtoepassingen te gebruiken (zoals Zorgmail) of gebruik te maken van een online portaal. Hierdoor wordt voorkomen dat eventuele onbevoegde ontvangers de informatie kunnen lezen. Tevens kunnen ‘datalekken’ zo worden voorkomen. Ook is het van belang om de computer en het communicatieprogramma (e-mailprogramma) voldoende te beveiligen.
Kunnen praktijkmedewerkers en/of patiënten gebruik maken van Wi-Fi?
Heeft u een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aangesteld?
Heeft u het onderhoud van uw HIS ondergebracht bij de HIS-leverancier of een professionele ICT-beheerder?
Hoe is de toegang tot uw digitale systemen geregeld?
Toegang tot Patiëntgegevens hoort op persoonlijke titel te zijn, vanwege de traceerbaarheid van handelingen rond het dossier. Dit is een logisch gevolg van de patiënten rechten beschreven in WBP en WGBO, namelijk dat de patiënt recht heeft op inzage en te weten wie tot zijn dossier toegang heeft gehad. Het HIS en KIS lossen dat op met logging, maar dat werkt alleen als op persoonlijk titel wordt gewerkt.
Voor toegang op afstand is two factor authenticatie nodig. Vecozo zal voor declaraties binnen afzienbare tijd ook two factor authenticatie gaan eisen bij gebruik van haar diensten. Denk aan de verzekeringscheck.
Een vooruitstrevende organisatie heeft zicht alle mensen die toegang hebben, medewerkers intern, extern en beheerders.
De UZI pas is een vorm van two-factor authenticatie. UZI pas is geen verplichting vanuit informatiebeveiligingen oogpunt, er zijn alternatieven die ook veilig zijn.
We kennen strikte afspraken over het geheimhouden van je wachtwoord. Je deelt je wachtwoord met niemand. Je gebruikt een ander wachtwoord voor werk dan voor privé. Geldt dit ook zo bij u in de praktijk?
In de gedragscodes voor zorgprofessionals staat geheimhouding als een belangrijke regel. In het digitaal tijdperk betekent geheimhouding van patiëntgegevens dat je de toegang tot die gegevens geheim houdt en beschermt.
Een scheiding tussen werk en privé hoort daarbij. Wachtwoorden voor social media en gratis email diensten zijn redelijk eenvoudig te hacken. In het geval dat een medewerker dat overkomt wil je niet dat de hacker dan ook toegang heeft tot HIS of werkomgeving.
Aanspreken op gedrag houdt elkaar scherp en is een teken van hogere volwassenheid. Consequenties verbinden aan het niet naleven van deze geheimhouding is in ziekenhuizen al gebruikelijk aan het worden.
Is er back-up van uw elektronisch patiëntendossier (EPD)?
Gebruikt u beveiligde applicaties voor communicatie met andere zorgverleners?
Zijn alle praktijkmedewerkers zich bewust van de vertrouwelijke aard van de persoonsgegevens die worden verwerkt? Handelen zij daarnaar en zijn hier afspraken over gemaakt?
Is er in uw praktijk transparante informatie over de verwerking persoonsgegevens, doorgifte en rechten van uw patiënten aanwezig?
Is er in uw praktijk transparante informatie over de verwerking persoonsgegevens, doorgifte en rechten van uw medewerkers aanwezig?
Een privacyverklaring voor medewerkers geschreven in begrijpelijke taal is verplicht. Hierin hoort te zijn beschreven welke persoonsgegevens, met welk doel, en voor welke termijn worden verwerkt. De partijen aan wie gegevens worden doorgegeven behoren transparant te zijn. De rechten van medewerkers behoren te zijn beschreven en hoe deze kunnen worden afgeroepen.
Wilt u het invullen van deze trede definitief afsluiten, kruis dan hieronder Afsluiten Trede aan.
NB. U kunt dan geen wijzingen meer ingeven.